esmaspäev, 8. juuli 2013

Kuidas genereerida guljashijaotuseid

Guljashijaotuste genereerimine ei ole sugugi triviaalne. Seal on koguni kolm probleemi.
Esiteks tuleks aru saada, mida üldse guljashi all mõeldakse. Jah, ilmselt on tegemist teravate jaotustega, aga kui terav on terav? Kas see tähendab, et igas jaotuses peab olema renoo; või 7-ne mast; või tuleks välistada 4333 jaotused? Ilmselt pole ükski neist piisavalt mõistlik kitsendus. Minu arvates on üsna kaval Richard Pavliceki poolt juurutatud jaotuste teravuse skaala, mis võimaldab jaotuse teravust mõõta.
Teine küsimus on, et kuidas seda teravust jaotuste genereerimiseks kasutada. Ehk kuidas muuta jaotuste genereerimisel tõenäosuseid, et me saaksime parajalt teravad jaotused. Ehk kui tavalises bridzis on iga jaotuse esinemine võrdse tõenäosusega (ca 1/5.36e28), siis guljashi genereerimisel tuleks tereavamate jaotuste tõenäosuseid suurendada, ja ühtlasemate oma vähendada. Aga kuipalju täpselt?
Kolmas küsimus on, et kui need tõenäosused on paika pandud, siis kuidas see teooria praktikasse panna. See on puhtalt praktiline küsimus, sest arvutijõudlus võimaldab mõistliku aja jooksul välja genereerida võibolla miljard jaotust (võrdse tõenäosuse korral). Aga kui me tahame üsna teravaid jaotuseid, siis 13-0-0-0 jagunemisi ei esine miljardi seas võibolla piisavalt tihti. See tähendab, et guljashijaotuste genereerimisel pole tavageneraatorist abi, millest hakata välja filtreerima teravamaid jagusid.

Olgu kuidas on, bridzhiturniiri olemuse määrabki ära kaks asja: jaotuste generaator ning punktiarvestus. Minu arvates peaksid need mõlemad olema turniiridel avalikud.
Punktiarvestusega pole enamasti probleemi, sest see on ikka avalik olnud (kui mõned veidrad turniirid kõrvale jätta).
Jaotuste genereerimisega pole ka enamasti muret, sest tavaliselt me isegi ei mõtle sellele. Tõsi, kui mindi üle käsitsi jaotustelt arvutijaotustele, siis võis tunduda, et arvuti genereerib teravamaid jagusid. Paraku on see seletatav tõsiasjaga, et käsitsi segades ei olda piisavalt põhjalikud, ning tekitatakse (tahtmatult) ühtlasemaid jaotuseid.
Küll aga tuleks eraldi tähelepanu pöörata guljashiturniiril jaotuste genereerimisele -- eeskiri, kuidas jaotuseid genereerida võiks olla mingil arusaadaval kujul kõigile osalejatele teada.

Lõpetuseks väike küsimus Jõgeva I guljashiturniirilt: Mille poolest on jaotused 5, 7 ja 33 erilised?

6 kommentaari:

  1. Ei tuvastanud midagi erilist nendes kolmes jaos... Aga ega ma ise mängimas ei olnud mis olex ehk abix olnud milleiganes tuvastamisel. Viimane kehtib ju tegelikult su enda kohta ka...

    Aga see Pavliceki friigisüsteem tundub huvitav. Teen vist millalgi oma tulemuste programmi ka selle peale üle. Praegu loendan lihtsalt renoosid ja 6+5/7+ maid...

    VastaKustuta
  2. Need jaotused genereeriti Vambola poolt ja ta viskas käsitsi visuaalselt yhtlasemed välja. Miskit programmi abil ta noid teeb kus saab niiütelda vinti keerata.
    Kuidas see arvutab ei ole mul aimu. Kahjuks unustasin täpsustada kuidas ta seda täpselt tegi -ja lähtusin sellest et ma ei taha ette teada mis tuleb (Sorry Hendrik). Aga äge oli - aeg ajalt oli kuskilt saalinurgast kosta kilkeid ja tundus et osalejatele asi emotsioone pakkus.
    Kui nüüd edasi minna siis tuleb uurida mis formaadis see kaardijagamismasin neid faile ette vajab ning siis võiks järgmine aasta genereerida need Hendriku geneka abil - idee ka selles Vamps ise mängida saaks.

    ylis

    VastaKustuta
  3. Aga mõned ühtlasemad jaod teiste teravamate hulgas on ainult tervitatav nähtus, et inimesed ei hakkaks ainult huupi lahmima.

    VastaKustuta
  4. Vastus postituses püstitatud küsimusele: jaotustes 5, 7 ja 33 on Nordil vähem, kui 4 kaarti pajas. Ülejäänud 45 jaotustes on Nordil vähemalt 4 pada (guljashi eripära arvestades enamasti rohkemki)! Selle tõenäosus on piltlikult öeldes sama suur, kui et ma järgmine kord kaarte jagades endale 13 kaarti ühest mastist jagaksin. Sestap kahtlustan ma, et antud turniiri generaator töötaski natuke omapäraselt. Kui jaotuseid oleks oluliselt rohkem, kui 48, siis arvatavasti võiks nendest muidki veidruseid leida.
    Tegelikult pole ju selles midagi halba, kui jaotuseid selliselt genereerida. See ju ongi guljash. Lihtsalt, et see info võiks olla kõigile osalejatele eelnevalt teada. Ning kui selle generaatoriga edaspidigi mängida, siis tuleks pakkumissüsteem ilmselt nii disainida, et Nordis istudes peaks kõik pakkumised lubama mingil kujul pada; Südis istudes peaksid pada pakkumised lubama toetust.
    Loo moraal on, et guljashi genereerimine on tõepoolest keeruline!

    VastaKustuta
  5. Lisasin Pavliceki skaala oma tulemuste programmile. Jo~geva turniiri matshikaupa numbrid ja"id vahemikku 25-28. Tavaturniiridel on see number kusagil vahemikus 10-14. Arvestades seda et maximum on 80 siis teoreetiliselt veel arenguruumi on...

    VastaKustuta
  6. Jaotus teravusega 80 pole ilmselt eriti huvitav. Niisamuti ei ole eriti huvitavad ka muud 60+ jaotused. Lisaks keskmisele teravusele on oluline ka teravuse dispersioon. See võiks olla ka mõistlikult suur, et kõik jaotused ei oleks 25-28, vaid leiduks ka jaotuseid 10-50.

    VastaKustuta